Bedrijven zijn in grote mate afhankelijk van hun ICT-systemen. Bedrijfsprocessen en ICT-systemen zijn vaak aan elkaar gekoppeld. De beschikbaarheid van deze systemen heeft dus een immense impact op een bedrijf en de bedrijfsprocessen.
De afhankelijkheid van de ICT systemen wordt vaak onderschat of geminimaliseerd. Het gevolg: bedrijven zijn onvoldoende beschermd tegen calamiteiten en dus uiterst kwetsbaar hiervoor.
Zo’n calamiteit, ook wel een Disaster genoemd, hoeft niet een overstroming of brand te zijn om grote gevolgen te hebben. Een menselijke fout, malware, ransomware, serverstoring of stroomstoring kunnen ook oorzaken zijn van langdurige uitval van systemen of verlies van data.
Met Disaster Recovery zorg je ervoor dat de bedrijfscontinuïteit zo snel mogelijk wordt hersteld na een calamiteit. Met als doel: de (economische) impact tot een minimum te beperken.
In geval van een ernstige calamiteit kun je, met een goede Disaster recovery oplossing, binnen korte tijd weer verder werken met je bedrijfskritische applicaties. Ook het dataverlies kan met een goede oplossing tot een minimum worden beperkt. Deze waarden worden ook wel Recovery Time Objective (RTO*) en Recovery Point Objective (RPO**) genoemd en zijn onmisbaar in het Disaster Recovery Plan.
*RTO = De tijd dat het (cruciale) systeem weer beschikbaar moet zijn na het incident
**RPO = Hoeveel dataverlies is acceptabel bij een ernstig incident.
Zowel de RPO als de RTO zijn tijdsintervallen die beschrijven binnen welke termijn je weer aan het werk kunt en hoeveel data je dan maximaal kwijt wil zijn.
Een goede back-up is cruciaal maar heb je kritische applicaties of data die snel weer beschikbaar moet zijn dan is een back-up alleen niet voldoende.
Door gebruik te maken van een goede Disaster Recovery oplossing (zoals onze Disaster Recovery As A Service (DRAAS) oplossing) combineer je een goede back-up met een beschikbare infrastructuur.
Onderstaande afbeelding geeft weer welke rol de back-up speelt in een goede Disaster Recovery strategie.
Door gebruik te maken van Disaster Recovery As A Service (DRAAS) combineer je een betrouwbare en veilige back-up in de cloud met een beschikbare infrastructuur.
Wil je dat die ene kritische applicatie binnen een uur weer beschikbaar is voor jou en je collega’s dan stellen we dat in. Mag er niet meer dan 30 minuten dataverlies zijn na een incident dan gaan we daarvoor zorgen.
Belangrijk is dat je kunt vertrouwen op jouw Disaster Recovery. Want bij een calamiteit is dit de oplossing waarmee jouw bedrijf weer snel online is. Met regelmatig wordt de DRAAS oplossing getest. Zodat we er zeker van zijn dat we jou data snel kunnen terug plaatsen en dat die ene kritische applicatie (of juist de gehele omgeving) binnen de afgesproken tijd weer online is.
Gezamenlijk bepalen we welke factoren cruciaal zijn voor jouw bedrijf. Hoe snel moet de omgeving (of een bepaalde applicatie) weer bruikbaar zijn en hoeveel dataverlies is voor jouw bedrijf acceptabel. Deze informatie wordt, samen met een plan van aanpak, het Disaster Recovery proces en de verantwoordelijkheden beschreven in een Disaster Recovery plan.
Snel weer verder werken na een calamiteit? Dan is een Disaster Recovery oplossing de beste stap!
Maak via onderstaande knop een vrijblijvende afspraak. Samen onderzoeken welke oplossing het beste past bij jou bedrijf.